tisdag 15 februari 2011

Kolakakor med choklad och kaffesmak om du vill!

Kära vänner
Nu hoppas jag på lite mera inlägg. Vi har nämligen fått internet till vårt lilla radhus.

Mitt i skrivandet så ligger sista plåten med kolakakor/sirapskakor i ugnen.
De senaste veckorna har dessa bakats för fullt på jobbet med barnen men nu var det minsann dags att de skulle bakas här hemma! De är ju trots allt makens favoritkakor.

Jag gjorde en dubbel sats och eftersom jag aldrig kan hålla mig från att experimentera så blev det även en plåt kolakakor med kaffe och choklad.

Recept:
200g smör (rumsvarmt eller aningens micrat)
1,75 dl socker
1,5 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
2 msk ljus sirap
(häll i 1 msk kakao/choklad och en liten tsk kaffe om du vill)

Blanda smör och socker. Ha sedan i resten av ingredienserna.
Dela i fyra dela som sen rullas ut som raka ormar på plåtar. 2 långa ormar på varje plåt brukar bli lagom. Platta till dem en liten aning.

Låt de stå i ugnen i 18-20min på 175grader.



När de är klara ska de svalna i nån minut på plåten innan man skär upp dem. Sen ska de svalna lite till innan de blivit hårda och mumisgt frasiga!



Sådär! Supergoda kakor som vem som helst kan göra:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar