måndag 9 maj 2011

Rainbow cake

På typ önskemål så ska jag beskriva hur jag gjorde mina rainbow cup cakes;)

Gör en smet av valfri smak! Dock ej en för rinnig smet. För bästa resultat ska man använda en tjockare smet. Då blandar de sig inte så mycket. De kryper lite uppåt i mitten när man gräddar men det får man stå ut med:) (Receptet jag använde står längst ned i inlägget.)

När smeten är klar så delar man upp den i tre bunkar. Går självklart att dela upp i fler/färre om man vill ha annat antal färger.
Färga smeten i olika färger. Jag använde röd, grön och blå. Men man kan ju variera i all oändlighet!

tex:
Rosa/lila
Blå/Grön/Gul
Ljusblå/mörkblå/turkos

Häll i en av färgerna i botten av formarna. Sen nästa och nästa osv... Häll i försiktigt så blandas inte färgerna med varandra.

Grädda efter recept! Klart!

Gör man en rainbow-tårta så är det nog bäst att göra bottnarna i olika färger och sen sätta ihop. Då kan man göra väldigt många olika färger och lägga på varandra! Jag gillar't!


Recept på rainbow cup cakes med hallon
200 g smör
4 st ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 dl mjölk 3%
1 stor citron, skalet
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 nypor salt
(1 stor näve hallon)
(karamellfärg)

1. Sätt ugnen på 175grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst.
3. Rör ner smält smör, rivet citronskal och mjölk
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Blanda sen ner det i smeten.
5. Dela upp smeten i tre bunkar. Färga varje smet i en färg. En ska vara röd.
6. Blanda i hallon i den röda smeten.
7. Häll i den röda smeten först i formarna, sen de andra.
8. Grädda i ugn i ca 20min.

TIPS!
Sätt muffinsformarna i en muffinsplåt så håller de formen och blir mycket snyggare!

Dekorera med frosing (tips: ta inte för mycket frosting, då vill man bara kräkas) eller smält choklad eller vad som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar