lördag 2 april 2011

Enkelt recept på grahamsbullar!

Det är svårt att hitta bröd som är så gott som hembakat!
Idag tog jag en avkopplande dag och passade på att baka lite bröd på grahamsmjöl.

Recept:
50g jäst
3 dl mjölk
½ dl flytande margarin
½ dl sirap
½ tsk salt
5 dl grahamsmjöl
3½ dl vetemjöl

Smula sönder jästen i en bunke. Värm mjölken så den är ca 37grader varm och häll den över jästen. Rör runt så jästen löser sig.
Häll i resten av ingredienserna, men spara ½dl mjöl för utbakningen.
Låt degen jäsa under bakduk i 40min.
Dela degen i 12 delar, rulla dem till bullar som du sedan lägger på plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa i ytterligare 30 min. Sätt nu ugnen på 225grader, pensla bullarna med lite vatten och skjuts in i ugnen! Låt dem gräddas i 10-12 min. Sen är de klara!


Om man vill kan man blanda i tex solrosfrön eller något annat smaskigt i degen:)

Jag har fått ett tips från syster Sofia och svåger Kalle att man ska förvara dem i frysen och värma dem innan man ska äta dem så får man nybakade bullar varje gång:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar