lördag 5 mars 2011

Mumsiga muffins med vit choklad och bär

Blev lite sugen på att baka efter att jag försökt att damm-sanera övervåningen.
Kollade på lite olika sidor efter roliga recept men som vanligt så slutade det med att jag kollade vad som fanns i skåpen och bakade därefter istället!
Hittade ägg som snart går ut, vit choklad och lite olika sorters bär.
Så... nu har jag provat mig på att göra muffins med vit choklad och hallon/björnbär. Själv så är man ju förtjust i hallon och Andreas är lite mer betuttad i björnbär än vad jag är så det fick bli två varianter:) Och självklart kan man ju variera detta i alla oändlighet.



2 dl socker
3 ägg
1tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
2½dl mjöl
100g smör
100g hackad vit choklad
Lite bär av valfri sort.


Vispa ägg och socker poröst.
Det är bättre att använda en smalare skål med höga kanter (typ en bred kanna i plast) än en vid skål. Det går fortare och bättre att blanda ihop då.
Häll i vaniljsocker, bakpulver och mjöl (som du kan blanda ihop i förväg om du nu känner för det) och blanda runt ordentligt.
Smält smöret i micron och blanda ner det i smeten.
Sen blandar man ner den hackade vita chokladen. Själv så hackade jag lite slarvigt för att få med lite större bitar men det kan man ju göra som man vill med.
Fyll ca 12 ”normalstora” muffinsformar och peta sen ner 1-2 bär i varje form.
Låt stå i ugnen i 15-20min och gräddas.


Sen är de klara om man inte orkar fixa nån glasyr av något slag.
Själv så hyvlade jag vit choklad och lade på toppen direkt efter att jag tog ut dem ur ugnen och sen hade jag på lite vinterströssel som finns att köpas på ica. Eller fanns i alla fall...

Formarna är köpa på ikea.

Men oj oj oj så goda de blev!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar