tisdag 2 oktober 2012

Barnvälsignelse

I söndags barnvälsignades David tillsammans med tre andra barn.
Efteråt vankades det kalas hemma hos oss!
Det bjöds på pastasallad med ölkorv och Vrångöbröd, chokladbollar mm. Och icke att förglömma: tårtor!





En chokladtårta med vitchokladfluff, mörk choklad och jordgubbar dekorerad med blåa och gröna nonstops (personalen undrade nog när jag stod vid lösgodiset och plockade ur samma bytta i en evighet) och med chokladfingrar. Tyvärr tror jag att nån (gissar på ett nyfiket barn) pillade på tårtburken innan den togs fram för den var lite snedare än när jag ställde undan den!

En Ahlgrensbilar-tårta. Laktosfri var den också men det märkte ingen. Berättade bara för den laktosintolerante;)
Den innehöll vaniljkräm i ett lager, ahlgrensbilar-fluff i ett annat. Dekorerad med Sugarpaste. Den vita från ICA och de färgade köpte jag färdiga i ett pack från panduro. Självklart kan man färga själv men jag var för lat...
Gjorde enkla prickar och sen blev det ett handavtryck av David i mitten. Ville ta fotavtryck men Andreas tyckte det var lite väl så det fick bli handen. Hehe ;)

Tårta nr 3 var den jag själv tyckte var godast. Jag är ingen tårt-person. Äter hellre chokladbollar eller kladdkaka. Men det här var en Turkisk Peppar tårta! Det var en chansning men den fick flest positiva kommentarer! Så prova den om ni tycker det låter intressant. Recept kommer! Den fick ett lager med "glasskräm" (blandning mellan vaniljkräm och lite grädde) och ett lager med turkisk peppar-fluff.
Dekorerad med trekanter som skulle se ut som vimplar, kuber med bokstäverna "David" som skulle se ut som klossar på en filt.



I varje tårta satt en eller två fåglar och kvittrade om vad det var för tårtor. Man vill ju inte att nån som hatar saltlakrits tar av just den med saltlakrits.
Fåglarna var tagna av lite överbliven tapet från Davids rum.

En äldre kvinna på kalaset tyckte det lät så spännande med en tårta med peppar i och var så sugen på att prova den tills jag nämnde saltlakrits och då tog hon snabbt en annan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar