fredag 9 december 2011

Lucka 8, recept på badbomer!

(en dag försent, jag vet, men vi låtsas som ingenting!)

Har tänkt göra en del hemmagjorda julklappar nu när jag har lite svårare att springa runt i butiker i flera timmar. Vilket jag saknar... Men jag får spara det till nästa jul;)

En av sakerna jag tänkt göra som man kan ge till alla som har ett badkar. Både vuxna och barn. Är badbomber!
Tydligen är det inte så svårt. Det svåraste är att få tag på ingredienserna men det ska jag skicka Andreas på, höhö.

Det bästa är att man kan göra alla lite olika om man vill det, och på så sätt även personliga om man nu vill det.

Ett tips är att inte göra dem gula. Då kan det se ut som att man badar i kiss. Inte så skoj kanske.

Innan du börjar så bör du läsa igenom receptet och tänka ut hur du vill ha dina bomber.
Du behöver ha formar som de kan torka i. De ska rymma 1-2 dl ungefär. Muffinsformar funkar bra. Annars brukar det finnas särskilda tvålformar i pysselbutiker som man kan använda sig av. De kan se ut som tex en ängel.


Recept:
1 tsk olivolja
1 tsk vätska (vatten, karamellfärg, doftolja, parfym, vad du nu vill ha)
2,25 dl bikabonat
1,1 dl citronsyra
ev torkade blomblad eller annat "pynt", kanske nån krydda...


Sätt fram dina formar som du ska torka badbomberna i.
Blanda ihop ingredienserna försiktigt så det inte börjar bubbla. Blandningen ska vara torr men den ska kunna hålla ihop. Håller den inte ihop så blandar du i lite lite mer vatten, tills den håller ihop. Då kramar du ner blandningen i formarna. Eller rulla bollar och lägg i muffinsformar.
Låt torka i ca 24h. Då borde de vara klara. Annars låter du dem torka längre. (Du kan alltså inte göra dessa samma sag som du ska ge bort dem. Gärna några dagar innan)

Paketera dem gärna i cellofan (finns på tex ica maxi) med ett band i en matchande färg. Så där! En present!


Jag har inte provat detta själv(What?!! hur kan du då bara våga skriva ut det!?!) men har läst på flera olika recept och tror att detta verkar bli en bra variant. Men nu ska jag skriva en lista till Andreas, så ska han få ut och köpa det jag behöver!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar